maanantai 23. kesäkuuta 2008

Opittujen asioiden soveltaminen

Hakusanoilla "23 asiaa" tai 23asiaa löytyi Googlesta n. 4400 tulosta. Mukana oli kurssilaisten blogeja, kurssin blogi, Blogilista-sivu, kirjasto-wiki ja kurssi-wiki, Delin linkkejä, Slideshare-esitys, keskustelua kirjastot.fi:ssä. TietäNet-lehdessä oli asiaa käsitelty ja sitten löytyi joltain espanjankieliseltä sivulta linkki kurssiblogiin ja kommentti koulutuksen erinomaisuudesta. Monenlaista siis.

Oman blogin nimellä en Googlesta löytänyt suoraa linkkiä blogiini, mutta linkin kautta sinne olisi päässyt kurssin blogin ja wikin sekä muiden kurssilaisten blogien kautta.

Luin Kate Sheehanin kirjoituksen Are librarians culturally self-aware? Tässä muutamia kommentteja kirjoitukseen.
  • Sheehan kirjoitti, että heidän kirjastonsa MySpace-sivulla käy enemmän kirjastolaisia ja kirjailijoita, kuin nuoria, joita sivulla yritetään tavoittaa. Tämän kurssin aikana on pohdittu, että olisiko MySpace, Galtsu tai Facebook hyvä paikka tavoittaa nuoria. On ajateltu, että pitää mennä sinne missä nuoret on, eikä odottaa, että ne tulee tylsille kirjaston sivuille. Näin varmaan onkin, mutta jos nuoret tykkää olla esim. Galtsussa kun siellä ei ole aikuisia, niin saavutetaanko heitä sitten tälläkään tavalla... No, kokeilemalla ei häviä mitään.
  • Sheehanin mukaan kirjasto 2.0:n myötä kirjasto on avautumassa, kommunikaatio muuttuu kaksisuuntaiseksi ja asiakkaat osallistuu enemmän. Näin varmaan käykin vähitellen. Kirjastot perustavat koko ajan uusia blogeja, joissa asiakkaat voivat kommentoida heitä kiinnostavia asioita. Myös kirjastojärjestelmiä kehitetään siihen suuntaan, että asiakkaat voivat kommentoida, tähdittää ja tagittaa kirjaston kokoelmia.
  • Sheehan korostaa, että vaikka 2.0-työkalut ovat hyviä, niin niillä ei voi korjata kaikkea. Ne ovat kuitenkin vain työkaluja (joilla on oma kulttuurinsa). Tätä oli kommentoitu niin, että pitää miettiä sitä, että mitä aikoo tehdä ja valita siihen sopiva työkalu eikä niin, että valitaan työkalu ja mietitään mitä sillä voisi tehdä. Kommenteissa oli myös mainittu se, että kannattaa ensin itse käyttää työkalua ja tutustua siihen, ennen kuin rupeaa tarjoamaan sillä palvelua asiakkaalle. Tällä kurssilla onkin tehty juuri sitä, kokeiltu, opeteltu ja avattu silmiä. Nyt voi ruveta miettimään, että miten oman kirjaston palvelua voisi parantaa ja tietää minkälaisia työkaluja on tarjolla.

Pikaviestintää olen ruvennut käyttämään vasta tämän vuoden alussa ja silloinkin henkilökohtaiseen viestintään. Kurssin aikana on huomannut, että sehän on mitä mainioin viestintäväline myös työkavereiden ja muiden kirjastojen kesken. Meidän kirjastossa otetaan todennäköisesti syksyllä koekäyttöön chat asiakkaille, jossa he saavat kysyä apua kysy kirjastonhoitajalta -tyyppisesti. Erilaisia pikaviestimiä voi mielestäni käyttää sekä kirjastoväen omaan yhteydenpitoon, että asiakkaiden palveluun.

Rss-syötteet ovat tulleet kurssin aikana tutuiksi ja niitä varmaan tulee seurattua myös tästä eteenpäin. Ne olisivat oivia myös oman kirjaston sivujen päivityksestä kertomaan, mutta tämän hetkinen tekniikka ei vielä salli sitä ainakaan täälä. Harmi.

Blogin näen omassa kirjastossani ehkä enemmän tarpeelliseksi asiakkaille suuntautuvaan viestintään, kuin oman väen kesken. Tiedän kyllä kirjastoja, joissa on sisäisiäkin blogeja ja ne ovat varmasti hyödyllisiä, mutta tällä hetkellä asiakkaille suunnattu blogi on etusijalla.

Wikit näen tarpeellisempina kirjastoväen sisäiseen viestintään. Niin monesti täytyy vääntää erilaisia pöytäkirjoja, muistioita, ohjeistuksia, esitteitä jne. joita sitten lähetellään liitetiedostoina ympäri ämpäri. Wiki tähän käyttöön olisi kätevä. Kaikki olisi yhdessä paikassa, kaikkien asianosaisten saatavilla. Ehkä tässä vielä intaannutaan kokeilemaan omaa wikiä, mistäs sen tietää...

6 kommenttia:

Tuula kirjoitti...

Terveisiä täältä kesälomalta! Nyt kerkesin remontin keskeltä tekemään lopputehtäviä. Mua tässä Sheehanin kirjoituksessa oikeasti ihmetytti se, ettei nuoret välttämättä halunneet aikuisia/kirjastolaisia sosiaaliseen webiin, koska se kuului heidän vapaa-aikaansa. En ollu yhtään ajatellu, että he suhtautuisivat noin kriittisesti asiaan. Kuulosti siltä kuin oltais jotenkin tunkeuduttu heidän reviirilleen. Ehkäpä kun blogit ym. lisääntyy kirjastoissa, suhtautuminenkin muuttuu.

antitäti kirjoitti...

Olipa kattavasti analysoitu! Mietin Tuulan kanssa samaa asiaa, ja onhan siinä perää... Toisaalta aina on niitä nuoria, jotka viihtyvät nuorisotaloilla (aikuisten valvonnassa) ja niitä, jotka hengaavat muualla. Itse en osaa pitää pahana aikuisen mukanaoloa - etenkin, jos se ei ole sormi pystyssä opettamista tai jonkinasteista moralisointia.

Jotka kumpikaan eivät tietysti kirjastolaisten helmasynteihin kuulu ;)!

Virpi kirjoitti...

Muakin ajatutti tuo sama, että nuoret eivät halua aikuisia sinne sosiaaliseen webiin. Ja kun tarkemmin ajattelee ja jos olisin itse nuori, niin ajattelisin varmasti samalla lailla. Voi olla tietenkin, että suhtautuminen muuttuu tai jos kirjastolaiset suuntautuvat sinne missä nuoret ovat, niin nuoret keksivät taas jotain uutta.

Anonyymi kirjoitti...

Uusista työkaluista pitää oikeasti olla hyötyä tai iloa, joten helppo lähestyttävyys ja käyttökelpoisuus ratkaisevat.

anziino kirjoitti...

"Kommenteissa oli myös mainittu se, että kannattaa ensin itse käyttää työkalua ja tutustua siihen, ennen kuin rupeaa tarjoamaan sillä palvelua asiakkaalle. Tällä kurssilla onkin tehty juuri sitä, kokeiltu, opeteltu ja avattu silmiä."
Näin on, tämä kurssi on ollut uusien asioiden opiskelua.

"Wikit näen tarpeellisempina kirjastoväen sisäiseen viestintään. Niin monesti täytyy vääntää erilaisia pöytäkirjoja, muistioita, ohjeistuksia, esitteitä jne. joita sitten lähetellään liitetiedostoina ympäri ämpäri. Wiki tähän käyttöön olisi kätevä."
Nimenomaan muokattavuutensa vuoksi intrawiki olisi hyödyllinen.
Onnea teidän chat-koekäytölle!

Suvi kirjoitti...

Rss-syötteet ovat tulleet kurssin aikana tutuiksi ja niitä varmaan tulee seurattua myös tästä eteenpäin. Ne olisivat oivia myös oman kirjaston sivujen päivityksestä kertomaan, mutta tämän hetkinen tekniikka ei vielä salli sitä ainakaan täälä.

Mietin kanssa, että oman kirjaston sivuilla olis kätevää jos asiakkaat pystys tilaamaan RSS-syötteet kirjaston Ajankohtaista-osiosta (en vielä tiedä miten toteutus onnistuis). Mm. aukioloaikojen muutokset ja erilaiset näyttelyt vois kiinnostaa asiakkaita. :)